Opinió amb independència. Dimecres, 22 d'agost de 2018 06:17 h
facebook twitter RSS in.directe.cat

Vicenç Plans

Dilluns, 7.3.2016. 08:19 h

Els murs de la ignorància (07/03/2016)

Els murs de la ignorància (07/03/2016)   En el Congrés de Diputats espanyol s’ha viscut una setmana frenètica. A diferència del que va passar en  el Parlament de Diputats català, allí s’han ignorat i obviat els problemes de fons: la construcció de la democràcia, de les persones i dels territoris, i les propostes de les polítiques públiques en la defensa de l’estat del benestar. Durant les exposicions dels grups catalans, la majoria de representants de les forces polítiques espanyoles no van ni tant sols ser-hi presents, quan aquí els partits catalans no van parar d’escoltar i atendre les propostes dels partits espanyols (PSOE/PSC, C’S i PP). Llegir-ne més


Dijous, 3.3.2016. 09:05 h

Pels fills dels immigrants espanyols (03/03/2016)

Pels fills dels immigrants espanyols (03/03/2016)   Els votants de Ciutadans, sobretot de Catalunya, des d’on s’ha prodigat aquesta formació catalanista sui generis, ahir van quedar atònits, al comprovar com els veïns i amics de les carpes taronges a les places i mercats del nostre país feien impossible, una vegada més, l’existència i viabilitat de l’Espanya castellana. Ahir, en el debat d’investidura del president del espanyols, Europa, i els britànics es especial, van entendre que la situació no era altre que la d’abocar un cistell de taronges al mig del carrer per a que es perdessin sense ordre. Llegir-ne més


Dimarts, 1.3.2016. 11:51 h

Benvingudes les portes de vidre (01/03/2016)

Benvingudes les portes de vidre (01/03/2016)   El clamor popular contra les conductes pedòfiles a les escoles, especialment si són cristianes, ja està donant els seus primers resultats. En primer lloc, hom està denunciant als Mossos d’Esquadra, de manera oberta, àdhuc si es tracta d’accions passades fa molts anys, i en segon lloc, les AMPES, associacions de mares i pares d’alumnes, estan començant a exigir determinats compromisos als directius dels col·legis. En especial, un canvi en la fisonomia dels centres escolars amb la substitució de totes les portes opaques per portes de vidre, a fi d’evitar espais d’impunitat o secretisme, aliens a la comunitat educativa. Llegir-ne més


Dijous, 25.2.2016. 14:49 h

Les compensacions opaques són dubtoses (25/02/2016)

Les compensacions opaques són dubtoses (25/02/2016)   El principal diari de la Catalunya Central, Regio7, s’han fet ressò (http://www.regio7.cat/cerdanya-alt-urgell/2016/02/23/peatges-del-cadi-pagats-als/350108.html) de la compensació econòmica que la Generalitat ha hagut de satisfer a ABERTIS, empresa titular de la gestió del túnel del Cadí, en concepte de peatges no pagats per residents del Berguedà, l’Alt Urgell i la Cerdanya. Aquesta quantitat puja la xifra de 5 milions d’euros, i es desemborsada per tots els contribuents de forma proporcional. Llegir-ne més


publicitat

Dimecres, 24.2.2016. 13:43 h

La reforma territorial dels envejosos (24/02/2016)

La reforma territorial dels envejosos (24/02/2016)   El document d’acord entre PSOE i Ciutadans, de 66 pàgines, dedica un paràgraf de 6 línies per tractar la qüestió territorial. Tot i que és l’element més important, i que motiva la raó d’ésser d’ambdues formacions polítiques, les propostes són les següents, totes elles buides de cap novetat que mereixi la confiança sobre la bondat de les seves intencions. El text literal és el següent: la revisión del Título VIII para suprimir los preceptos ya obsoletos –sona molt perillós aquest punt, doncs pot amagar una involució de gran profunditat, per una idea d’Espanya impossible, impròpia de les necessitats pràctiques que la ciutadania necessita, sobre el mutisme i passivitat del PSC resulta escandalosa i la quimera de Ciutadans una provocació majúscula-; incorporar las denominaciones de las CCAA y ciudades autònomes –no sembla que això afegeixi res de nou, en tot cas, podria haver d’entrar a fer el llistat de regions i nacionalitats per separat, fet que es va suposar l’any 1978, però que ha quedat del tot desvirtuat amb els any, ara mateix aquest punt sembla poc urgent doncs els propis estatuts d’autonomia són els que ho determinen, igualment seria una important regressió, que la denominació no fos producte del principi d’autonomia; garantizar la igualdad de trato de todos los españoles, sea cual sea su Comunidad de origen o residencia –les referències al principi d’igualtat de l’article 14 de la Constitució no semblen suficients, i per tant de quina igualtat es parla, l’abast d’aquest acord és del tot confós, i podria amagar una harmonització territorial i autonòmic per la via de la reforma constitucional-; determinar con precisión las competencias del Estado y las de las CCAA y la incidencia en las mismas de los hechos diferenciales reconocidos en la Constitución –el problema d’aquesta afirmació és que els fets diferencials no estan reconeguts a la constitució de forma clara, i queda el dubte de si aquesta constitució és la reformada o l’actual, en aquest redactat hi ha un parany greu, sobre el que cal desconfiar-hi molt, denota una mentalitat opaca i maquiavèl·lica molt poc ciutadana y socialista -; establecer los principios del sistema de financiación autonómica (autonomía, coordinación, suficiencia, solidaridad, en los términos interpretados por el Tribunal Constitucional) –però no parla del principi d’ordinalitat, sense el qual l’esforç de tributació català no es veu mai recompensat, i sempre s’anivella per deixar Catalunya i els catalans en els seients del darrera, causant una asfixia i cansaments que per si sols ja ens haurien d’haver apartat definitivament d’Espanya i el seu règim d’explotació-; establecer los instrumentos de cooperación –de que serveixen les meses sectorials o semblants si després no són operatius o fan nosa a l’Estat, com per exemple és el cas de la Junta de Seguretat de Catalunya, i això que és un tema sensible i rellevant com la seguretat, i tot i així gairebé no s’ha reunit mai-; definir el alcance del principio de lealtad constitucional –aquest tema de la lleialtat pot obrir una porta d’esperança en la reflexió necessària que cal dur a terme, ja que només es planteja el criteri de lleialtat en el models territorials federals, sempre que els estats federats tenen importants responsabilitats i competències, fet que segurament, tal com es planteja l’acord, seria del tot innecessari- ; determinar el papel y la responsabilidad del Estado y de las CCAA en relación con la pertenencia de España a la Unión Europea –certament és un punt de l’acord igualment desconcertant, ja que sembla que posi en dubte les possibilitats de diàleg o participació molt escasses que algunes propostes nacionals i autonòmiques han desenvolupat davant les diferents institucions europees, però tot i escasses provoquen recel i menyspreu, és per plegar i marxar-. Llegir-ne més



logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.