Toni Fernandez


Dimecres, 21.4.2010. 15:30 h

La dictadura de l'automòbil

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 1 vot )
valorar_carregant carregant

Ciutats Verdes
Ciutats Verdes

Comparteix






Començo l'escrit d'avui tot aclarint que no voto cap dels partits que governen la Generalitat o l'Ajuntament de Barcelona. Això sí, reconec que no sóc imparcial en qüestions ambientals, com per exemple, la connexió de les dues xarxes del tram per la Diagonal, o la limitació a 80 km/h a les vies d'accés a Barcelona.

En tots aquests temes no és pas gens casual que els sospitosos habituals hi diguin la seva, tot sovint fent veure que defensen els interessos de tothom. I qui és aquest "tothom", us demanareu? Des del meu humil punt de vista, són aquells que normalment no caminen més de 5 minuts seguits i que per a resoldre qualsevol gestió o necessitat van enganxats al seient dels seus vehicles, encara que sigui aparcant en doble filera i causant problemes a la resta de ciutadans. A més mai no els veureu amb una T10 a les mans, o dins cap mena de transport públic, encara que tinguin la parada al costat de casa. Això sí, et diran que ells no van en metro, per exemple, perquè va molt ple o és molt car. Excuses de mal pagador, al meu entendre...

Les ciutats han de ser espais on la gent pugui passejar sense fums, o que la mainada pugui jugar als seus carrers sense cap risc d'atropellament. És per això que el nou Plau Director d'Infrastructures de la Regió Metropolitana de Barcelona fins al 2018 preveu un increment més que notable de l'ús del transport públic per part dels ciutadans, amb més quilòmetres de via, més estacions de metro i rodalia, més i millors interconnexions entre els diferents modes de transport, i també l'extensió del sistema tramviari a Barcelona, entre d'altres mesures.

Només si deixem enrere els nostres egoismes personals podrem fer entre tots una ciutat més humana, més verda i (oh paraula odiada a molts fòrums) més sostenible, que és el que en el fons tots volem, tot i que, com moltes altres coses d'aquest món, voldríem que això no signifiqués cap esforç per part nostra. Que tot això s'aconseguís sense que nosaltres haguéssim d'aixecar un dit. Tard o d'hora, Barcelona haurà d'implementar un sistema eficaç de peatge per entrar a la ciutat, estendre les zones on l'accés del vehicle privat estigui prohibit, i també aquelles d'estacionament vigilat, bàsicament, les anomenades àrees verdes, fins a cobrir la totalitat de l'àrea urbana.

I és que jo em demano sovint, per què a Catalunya segons quins temes ambientals tenen tan mala premsa. Penso en les mesures per mitigar i combatre el canvi climàtic, i les de foment de la sostenibilitat, entre d’altres. Hi detecto sovint, entre les opinions recollides a diversos fòrums, les cartes al director, o els articulistes més cèlebres a casa nostra, una hostilitat creixent contra qualsevol mesura, diguem-ne ecològica, que el govern hi vulgui implantar. Una gran majoria de gent (com a mínim dels que hi fan soroll) hi veu idealisme infantil, o un no tocar de peus a terra o, pitjor encara, un integrisme ecologista desmesurat, com una mena d'atac personal als seus estils o opcions de vida. La gent sembla ignorar que la capacitat del nostre planeta té un límit, i que ens hi estem acostant perillosament. Això deixant de banda que encara hi ha milers de milions d'habitants arreu del món que no tenen cobertes les seves necessitats més bàsiques, mentre aquí ens emprenyem si ens limiten la velocitat a 80 km/h, o si les bicicletes del Bicing ens treuen espai d'aparcar, o ens dificulten anar amb cotxe al centre de la ciutat.

Catalunya té unes obligacions legals internacionals que ha de complir, com és reduir els nivells d'emissió de CO2 o incrementar el reciclatge dels residus urbans i industrials, per exemple. I només si tots hi col·laborem, ho aconseguirem. Sinó, els temps de la pastanaga s'hauran acabat i vindran, encara amb més força, els del bastó. Depèn de nosaltres evitar-ho i construir-hi, plegats, un món millor.
  

lectures 3374 lectures comentaris 8 comentaris

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja

item
#8
Toni Fernandez fletxa Barcelona
23 d'abril de 2010, 10.32 h

#6 Ferran, et demano disculpes sincerament si t'he ofès, no era pas la meva intenció. Quan dic "ignorància" no vull dir "estupidesa". Ignorar fets o informació sobre un tema fa que la nostra opinió no sigui la que tindríem si en sabéssim més.

El fet de tenir un cotxe val, si te'l compres nou, infinitament més que qualsevol targeta anual de transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona. Molta gent només hi compta en la despesa del viatge el preu de la benzina per quilòmetre... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#7
Ferran Collado fletxa Premià de Mar
23 d'abril de 2010, 02.30 h

A una persona que per anar de casa seva a la feina, en transport públic, triga més de dues hores, i en cotxe particular tres quarts d'hora, ja li podeu anar venent que vagi en transport públic. No es pot mesurar tot ni a tothom amb la mateixa mesura; cadascú té els seus problemes i tracta d'arreclar-los de la millor manera possible. Jo tinc cotxe i moltes vegades baixo a Barcelona en tren, però d'altres vegades no... Cadascú veu aquests problemes segons li cou.


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#6
Ferran Collado fletxa Premià de Mar
23 d'abril de 2010, 02.26 h

Entenc molt bé, Toni, que respectis la meva opinió i no la comparteixis. Es el que em passa a mi amb la teva.
Però d'aqui a escriure, com tu fas, "Només des de la ignorància més gran, o la mala fe més interessada, es pot afirmar que el transport públic és car o lent" no seré jo qui et doni les gràcies per tractar-me d'ignorant...
Celebro que tinguis les coses tam clares com per a parlar quasi "ex càtedra", no ?
Segueix amb les teves idees per a salvar l'Humanitat, que jo seguir... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 0   votar negatiu 0

item
#5
Rafael Antoni fletxa Barcelona
23 d'abril de 2010, 01.50 h

Una autèntica vergonya que en un país ''desenvolupat'', per anar a treballar o trobar feina sigui imprescindible tenir cotxe. Aqui la gent no protesta per a res. Si ho fessim, ens aniria a tots d'una altra manera. S'està molt bé a casa mirant el futbol, ''Grandes hermanos'' i altres rucades.
És gran la incomoditat de no tenir vehicle, però per a mi encara és molt més gran la satisfacció de saber que estic posant el meu granet de sorra per protegir el planeta.
Salutacions!!


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 1

item
#4
Toni Fernandez fletxa Barcelona
22 d'abril de 2010, 11.47 h

#2 Justa la fusta, Rafael! Jo també vaig per tot Barcelona cada dia amb una barreja de transport públic, no només metro, tram i bus, sinó també Bicing i algun taxi de tant en tant. Penso que tenir un cotxe és caríssim (la gent normalment només pensa en el que costa omplir el dipòsit per s'oblida sorprenentment dels altres costos, encara més grans d'adquisició del vehicle i el seu manteniment, incloent-hi assegurances i impostos). Només des de la ignorància més gran, o la mala fe m... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 1

item
#3
Toni Fernandez fletxa Barcelona
22 d'abril de 2010, 11.30 h

#1 Ferran, respecto la teva opinió, naturalment, però no la comparteixo pas! Dius que els transports de Barcelona són cars i lents, però jo que he voltat per moltes ciutats del món, no veig d'on ho treus això. Penso que pel preu d'un cafè (amb la T-10, per exemple) pots anar i tornar per tota l'àrea metropolitana fent ús de metro, tren, tram i bus, i fins i tot d'algun funicular! Lents? No sé què dir-te, com a tot arreu. Una cosa et puc dir, els busos serien més ràpids si no hi hagu... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 1

item
#2
22 d'abril de 2010, 02.10 h

Estic totalment d'acord amb aquest article. Molta gent agafa el cotxe per anar al costat de casa. Jo vaig caminant sempre per Barcelona i no m'he mort. Abans anava a treballar en bici a l'altra punta de la ciutat.
Tot costa esforç i conservar net el planeta és una tasca molt dura.


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 1

item
#1
Ferran Collado fletxa Premipa de Mar
21 d'abril de 2010, 20.54 h

Tot aixó que escrius està molt bé per a una ciutat irreal i fantàstica, potser sí que la ciutat que voldriem, però per a Barcelona ? Queda molt bé dir que tothom vagi en transport públic, però has pensat potser el que passaria si tothom deixés el cotxe o la moto aparcada, i agafés el trasport públc ?
Els transports públics de Barcelona són lents, cars i no tenen la suficient capacitat de places per a un hipotètic dia en que totom agafés els trens, metros o autobusos. No es cu... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 1

5 !10 !20 !tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat

ELS MÉS fletxa


DARRERS ARTICLES fletxa

ARXIU fletxa







logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.