Toni Fernandez


Dimarts, 16.6.2009. 18:31 h

Escoles-gueto

Molt dolent Fluix Interessant Molt bo Excepcional ( 16 vots )
valorar_carregant carregant


Comparteix






Des de fa un temps, i per motius personals, he conegut una mica la realitat de les escoles estrangeres a Catalunya i com tracten la nostra llengua i cultura a casa nostra. Malauradament, el panorama és desolador. Començant per l’absència de la nostra llengua a les planes web i materials d’aquests centres, i acabant per la precària presència del català als currículums respectius. Totes aquestes escoles, sense excepció, tracten la llengua i cultura catalana com a llengua de segona (o tercera classe), amb els mínims que la nostra legislació hi estableix, requisit indispensable per a la validació dels estudis a Catalunya.

Així per exemple, l’Escuela Suiza de Barcelona no introdueix el català al seu currículum fins al 3er curs de primària, i només 1 hora a la setmana. La cosa no millora fins a 5è quan el còmput setmanal s’eleva a 2 hores setmanals. No cal dir que l’escola dedica a l’espanyol, la llengua important de debò a casa nostra, 4 hores a la setmana ja des del 1er curs de primària i fins al final de la secundària (el català es queda en 2 hores setmanals, una menys que les dedicades a la llengua anglesa). És increïble que l’Escuela afirmi que un dels seus objectius principals és aprofundir en els coneixements de les respectives llengües maternes dels seus alumnes i que també proclami que els seus professors imparteixen les classes majoritàriament en la seva llengua materna. És a dir, alemany i espanyol. El català només amb un màxim de 2 hores setmanals, menys que les que dediquen els alumnes d'una escola catalana a l'aprenentatge de l'anglès, posem per cas. I tots sabem quin nivell d'anglès tenen els nostres alumnes.

Les escoles estrangeres a qualsevol país són sempre, per definició, escoles-gueto, dissenyades normalment per aillar els seus alumnes de la cultura local. A Catalunya, sense un estat propi, no només compleixen aquesta funció bàsica, sinó que també serveixen per a introduir l'espanyol com a llengua secundària preferent. Així per exemple, les ciències socials al Colegio Alemán s'imparteixen en espanyol amb un llibre dissenyat per a la Comunidad de Aragón. La història i la geografia que ensenyen són d'àmbit cultural suís-alemany i espanyol. També la literatura...

Em diuen també que un percentatge elevat dels alumnes d’aquests escoles són gent del país. I aquest és el punt més preocupant de tot plegat: Com poden garantir aquestes escoles un bon nivell de català (ja no esmento la cultura, història i literatura catalanes) amb 1 o 2 hores setmanals, i només a partir de 3er de primària? Si a una escola amb llengua vehicular catalana, els darrers resultats de la prova de final de primària revelen que els alumnes acaben aquesta etapa sense saber prou català i espanyol, en una proporció del 25 per cent, com deuen sortir els qui estudien en aquesta mena d'escoles?

Jo entenc que aquestes escoles són una eina important i útil per a aquells alumnes estrangers de pas pel nostre país, i també per a aquells espanyolistes que volen reduir al màxim l’exposició al virus català dels seus fills, però trobo que esdevenen una eina d’analfabetització nacional preocupant quan l’alumnat és, en una proporció important, d’origen català. I fa de mal preguntar, però, com és que els fills de la màxima autoritat a Catalunya estudien al Colegio Alemán d’Esplugues? És aquest un bon exemple per a la resta de ciutadans i, més important encara, per quin motiu en Montilla ha triat una escola estrangera, és que no n’hi ha de prou bones públiques o privades a Barcelona?

Finalment, voldria recordar que l’Estat espanyol ofereix a diferents països del món classes gratuïtes de llengua i cultura espanyoles als fills d’espanyols a l’estranger a partir dels 7 anys d’edat i per un període de 10 anys. La idea és que els fills dels espanyols a l’estranger no perdin el contacte amb la seva llengua i cultura, i aquest fet deixa ben clar què és el que entén l’Estat espanyol per ciutadans espanyols: només aquells de matriu cultural castellana. Més clar, l’aigua. La pregunta del milió és, i als catalans, qui els proporciona aquests serveis a l’estranger? La resposta, una altra vegada és diàfana: ningú. I és que, com deia aquell, l’autonomia que ens cal és la de Portugal.

lectures 7200 lectures comentaris 7 comentaris

publicitat

COMENTARIS fletxa taronja

item
#7
30 d'abril de 2010, 18.32 h

#3
És ben bé el que dius, tot depèn de l'ambient familiar i d'amistats etc. El que està clar és que el coneixement lingüístic i cultural des d'un punt de vista català no et vindrà pas donat per aquest Colegio. Conec gent que hi ha anat, i tot que hi hagi millorat una mica, la veritat és que l'ambient era prou caspós!


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

item
#6
30 d'abril de 2010, 18.29 h

#2

Alex, no sóc pas el posseïdor de la veritat absoluta, lluny d'això. Però sí que m'informo molt bé abans no escric cap article, i conec tant gent que hi ha anat com professors que hi han donat o hi donen classes, a totes dues escoles, i sé MOLT bé del que parlo. I també hi he estat.

Desconec què entens per allò del Colegio de ser "la més clara expressío d'integració bi-cultural o tri-cultural", amb respecte al català segur que no. I pel que fa a la diversitat i pluralitat i l... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

item
#5
30 d'abril de 2010, 18.23 h

#4

El nombre d'hores que esmento a l'article són les que aquestes escoles diuen que imparteixen. El fet que en Pujol hi hagués anat no vol pas dir res, suposo que durant les fosques hores del franquisme, aquella escola devia ser un oasi de llibertat, si més no, franquista.


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

item
#4
Albert fletxa Tortosa
30 d'abril de 2010, 09.42 h

#3 La meva pregunta és:
Són reals les hores d'estudi del català indicades per l'autor de l'article? Perquè si són veritat, ja podem cantar missa: la llengua catalana queda, com sempre, menystinguda. No valen les rabietes. És així i prou.
D'altra banda, si tenim en compte que en Pujol hi va estudiar i que el Montilla hi porta els fills, podem deduir amb poc marge d'error el que els importa realment el país, la seva llengüa i la seva cultura: res o poc més. I això sí que és penós. No... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 1   votar negatiu 0

item
#3
Shaudin Melgar-Foraster fletxa Toronto, Canadà
30 d'abril de 2010, 01.38 h

Alex,
Jo també vaig estudiar al “Colegio Alemán” de Barcelona (hi vaig ser 3 anys), però durant el franquisme. Tres anys foren prou per dir “prou”. És clar que això era fa molts anys.
No dubto que algunes persones que han estudiat en aquesta escola puguin ser ben catalanistes, tot depèn de l’ambient familiar. Si els pares no parlen català, on l’aprendran bé els nens?
De diversitat i pluralitat n’estic ben assabentada ja que visc a Toronto, la ciutat amb més immigració de... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 2   votar negatiu 0

item
#2
Alex fletxa Esplugues
29 d'abril de 2010, 12.48 h

Sí. Shaudín. El Sr. Fernández és el posseïdor de la veritat absoluta i màxima autoritat en aquest tema. Per això tothom ha de creure cegament en el que afirma sense haver trepitjat mai aquestes escoles.

Li recomano que parli amb persones que hagin passat per aquestes escoles per tenir informació de primera mà i no d'interpretacions lliures adoctrinants.
Jo vaig estudiar al Colegi Alemany de Barcelona i puc afirmar amb coneixement que és la més clara expressío d'int... Llegir més


Valora aquest comentari:   votar positiu 4   votar negatiu 3

item
#1
16 de juny de 2009, 20.35 h

Molt interessant. Jo no en sabia res de tot això; ara ja n’estic assabentada i no em fa cap gràcia el que passa en aquestes escoles.
Gràcies per la informació, Toni.
Shaudin


Valora aquest comentari:   votar positiu 3   votar negatiu 0

5 !10 !20 !tots
1


COMENTA fletxa taronja

El comentari s'ha enviat correctament. Pots recarregar l'article o anar a la pàgina principal

publicitat


logo

v1.00 16 abril 2007
v2.00 16 abril 2008
v3.00 19 febrer 2010

Edita: Catmèdia Global
Desenvolupat per Tirabol

Generalitat de Catalunya

Creative Commons
  • sobre els comentaris
  • Tots els comentaris referents a qualsevol informació apareguda en aquest mitjà digital són únicament i exclusiva responsabilitat de la persona o institució que el realitza, i en cap cas serà responsabilitat del mitjà digital directe!cat.